Alkotmány, államforma
Svédország parlamentáris, vagy alkotmányos monarchia. Államfője a király, XVI. Károly Gusztáv, akinek a feladata kizárólag protokolláris teendőkre korlátozódik. A miniszterelnök 2014. október 3. óta Stefan Löfven(Szociáldemokrata Párt).
Svédországban általános választójoga van minden 18 éven felüli állampolgárnak. A svéd törvényhozó hatalom a parlament (svédül Riksdag), amelyben a pártok az általános választások eredményeinek megfelelően jutnakmandátumokhoz. Az általános választásokat együtt tartják az önkormányzati választásokkal (kommunalvalet),amelyen svéd illetőségű külföldiek is részt vehetnek. A választások négyévente zajlanak, időpontjuk mindig szeptember harmadik vasárnapja. 1994 előtt háromévente voltak választások.
A svéd parlamentben 349 képviselő kap helyet. A világon Svédországban a legmagasabb a női képviselők aránya.
Politikai pártok
A svéd törvényhozásban a következő pártok vannak jelen (a „Riksdag"-ba bekerülési feltétel a választásokon elért min. 4%):
Kormánypártok:
-
Szociáldemokrata Párt Sveriges Socialdemokratiska Arbetarparti: – 113 mandátum
-
Zöld Párt Miljöpartiet, de Gröna: – 25 mandátum
Ellenzék:
-
Mérsékelt Párt (Moderata Samlingspartiet): konzervatív párt – 84 mandátum
-
Közép Párt (Centerpartiet): korábbi nevük Bondeförbundet (Parasztszövetség) – 22 mandátum
-
Liberálisok (Liberalerna): liberálisok – 19 mandátum
-
Kereszténydemokraták (Kristdemokraterna): – 16 mandátum
-
Baloldali Párt Vänsterpartiet: kommunisták – 21 mandátum
-
Svéd Demokraták (Sverigedemokraterna): szélsőjobb – 49 mandátum
Közigazgatási felosztás
Svédország területe 21 megyére és 290 községre oszlik. A közszolgáltatások jelentős részét a helyi és regionális szint nyújtja, ami ezeknek a szinteknek a széles körű autonómiájával párosul, többek között adókivetési joguk van. Az önkormányzatok feladatai részben a helyi önkormányzatokról szóló törvényben, részben ágazati törvényekben (például szociális ellátásokról szóló törvény, tervezési és építési törvény, oktatási törvény, egészségügyi törvény) vannak lefektetve.
Az önkormányzatok adót vethetnek ki feladataik finanszírozására. A helyi adók személyi jövedelemadó típusúak, és átlagos mértékük 30%, melyből 20% a községekhez, 10% a megyékhez kerül. Az ingatlanadók az állami költségvetésbe folynak be. Mivel a jövedelmi különbségek jelentősek az országban, az állam egy adókiegyenlítési rendszert alkalmaz, amely az adóbevételek és a kiadások függvényében újraosztja az önkormányzatok között a helyi adóbevételeket. Az adókon felül általános (lakosságszám alapú) és céltámogatásokat nyújt az állam az önkormányzatoknak.
A megyei/regionális tanács (landstingsfullmäktige/regionfullmäktige) tagjait négy évre választják általános, közvetlen választásokon. Ez a tanács hoz döntést elvi vagy nagy jelentőségű kérdésekben. Elfogadja a költségvetést és az adókulcsokat. Fontos döntési jogköröket delegálhat a végrehajtó bizottsághoz és más bizottságokhoz is.
A megyei/regionális tanács végrehajtó bizottságának (landstingsstyrelsen/regionstyrelsen) tagjait a tanács választja. Végrehajtó és koordinációs funkcója van, valamint ellenőrzi a többi bizottság munkáját. Összeállítja a költségvetés tervezetét, illetve előkészíti és végrehajtja a tanács döntéseit.
A szakbizottságok (nämnd) tagjait a tanács választja. A bizottságok felelősek a tanács döntéseinek előkészítéséért, illetve adminisztrációjáért és végrehajtásáért.
Minden megyében van egy megyei adminisztratív tanács is (länsstyrelse), élén a kormányzóval, melyeket a kormány nevez ki, és feladatuk az országos szintű politikák regionális szintű érvényesülésének biztosítása.
A megyék kötelező feladatai a következő területekre terjednek ki:
-
Egészségügyi ellátás: az alapszintű egészségügyi ellátást és a kórházi ellátást a megyék szervezik.
-
Fogászati ellátás: a 19 év alattiak számára teljes egészében, a felnőttek számára kis részben a megyék finanszírozzák a fogászati ellátást, akár a közszféra, akár a magánszektor nyújtja a szolgáltatást.
További feladatok önkéntes alapon:
-
Regionális fejlesztés: a megyék feladatai főként a vállalkozásösztönzésre terjednek ki.
-
Kultúra
-
Közlekedés: a legtöbb megye vállalja a közösségi közlekedés működtetését, gyakran a községekkel együtt. A szolgáltatást vagy közös tulajdonú közlekedési társaságuktól, vagy külső vállalkozótól rendelik meg.
-
Idegenforgalom
Megye |
Megyejel |
Terület
(km2) |
Lakosság
(2002) |
Megyeszékhely |
Megalakult |
Norrbotten megye |
SE-BD |
98 911 |
254 733 |
Luleå |
1810 |
Västerbotten megye |
SE-AC |
55 432 |
254 818 |
Umeå |
1638 |
Jämtland megye |
SE-Z |
49 443 |
128 586 |
Östersund |
1810 |
Dalarna megye
(valamikor Kopparberg megye) |
SE-W |
28 194 |
277 010 |
Falun |
1647 |
Västra Götaland megye |
SE-O |
23 942 |
1 500 857 |
Göteborg |
1998 |
Västernorrland megye |
SE-Y |
21 678 |
245 078 |
Härnösand |
1762 |
Gävleborg megye |
SE-X |
18 191 |
278 171 |
Gävle |
1762 |
Värmland megye |
SE-S |
17 583 |
273 933 |
Karlstad |
1779 |
Kalmar megye |
SE-H |
11 171 |
234 697 |
Kalmar |
1634 |
Skåne megye |
SE-M |
11 027 |
1 136 571 |
Malmö |
1997 |
Östergötland megye |
SE-E |
10 562 |
412 363 |
Linköping |
1634 (?) |
Jönköping megye |
SE-F |
10 475 |
327 824 |
Jönköping |
1687 |
Örebro megye |
SE-T |
8 517 |
273 137 |
Örebro |
1634 |
Kronoberg megye |
SE-G |
8 458 |
176 582 |
Växjö |
1674 |
Uppsala megye |
SE-C |
6 989 |
296 627 |
Uppsala |
1634 |
Stockholm megye |
SE-AB |
6 490 |
1 838 882 |
Stockholm |
1714 (?) |
Västmanland megye |
SE-U |
6 302 |
257 957 |
Västerås |
1634 |
Södermanland megye
(valamikor Nyköping megye) |
SE-D |
6 060 |
257 220 |
Nyköping |
1634 |
Halland megye |
SE-N |
5 454 |
276 653 |
Halmstad |
1719 |
Gotland megye |
SE-I |
3 140 |
57 412 |
Visby |
1678 (?) |
Blekinge megye |
SE-K |
2 941 |
150 017 |
Karlskrona |
1683 |
Politikai semlegesség
Svédország egyik nemzeti jellemvonása a politikai semlegesség, amihez a svédek nagyon tudatosan már jó ideje ragaszkodnak. Az ország nem vett és nem vesz részt semmilyen háborúskodásban és tudatos békediplomáciát folytat. A független szellemiség sokáig akadálya volt az ország Európai Úniós tagságának is. Katonai függetlenségét pedig az ország a mai napig megőrizte. Svédország nem tagja a NATO-nak sem, katonai védelmét teljes önerőből látja el, emiatt kötelező Svédországban a katonai szolgálat. A katonai függetlenség egyik következménye a nagyon fejlett hadiipar is, hiszen Svédország szinte kizárólag saját fejlesztésű légierővel rendelkezik.
Segélykérés
Svédországban is működik a 112-s segélyhívó, melyet sürgős segélykérés, életveszély és katasztrófa esetén kell hívni. A rendőrség közvetlen hívószáma a 114-14-es telefonszám.
|